En kombination av åtgärder behövs i transportsektorn
Hör Karolina Isaksson i Agenda Special: Klimatutmaningen
I helgen medverkade Karolina Isaksson, professor i transportpolicy och transportplanering vid VTI, adjungerad professor vid KTH och biträdande programchef för Mistra SAMS, i Agendas specialprogram om klimatutmaningen som sändes i samband med FN:s klimatmöte COP28 i Dubai.
2023 har varit det varmaste hittills uppmätta året på jorden, och toppar därmed de senaste nio åren som varit de varmaste uppmätta i rad. Just nu är vi på grund av mänsklig klimatpåverkan på väg mot 3 graders uppvärmning och klimatkatastrofer pågår redan. Vi har i år bland annat sett förödande bränder i Grekland, stora översvämningar i Indien, extrem torka i Uruguay. Redan sker extremväder över hela världen, inklusive katastrofer i Sverige såsom översvämningarna i samband med ovädret Hans. Vad behöver världen enas om i Dubai? Agenda Special: Klimatutmaningen bjöd in några av landets tyngsta forskare och experter i ämnet, för att diskutera hur vi kan avveckla och fasa ut fossila bränslen.
Enligt Sveriges klimatmål ska vi inte ha några nettoutsläpp i landet till 2045, i EU finns en klimatlag med samma mål till år 2050. En stor del av detta kommer i praktiken behöva handla om att få ner utsläppen från trafiken. Men prognosen är att det kommer finnas 3 miljoner bensindrivna bilar kvar till 2030 och om det blir så kommer man inte klara målet.
I programmet, som bjudit in både forskare och politiker för att fråga hur Sverige ska kunna nå klimatmålen, medverkade professor Karolina Isaksson, biträdande programchef för Mistra SAMS. För att få politisk legitimitet för en omställning i transportsektorn behövs en kombination av åtgärder förklarade hon:
"Det handlar om kombinerade åtgärder och att få dem att samverka med varandra. Så det kan vara bränsleskatter, parkeringsavgifter i städer, sänkta hastigheter, trängselskatt, men att man då samtidigt inför åtgärder som gör det lättare att gå cykla, åka kollektivt, delad mobilitet, och att man arbetar för ett samhälle där människor får närmre till det man behöver i vardagen."
Elektrifiering räcker inte hela vägen
I programmet refererar Karolina Isaksson till den nya studien "Low emission scenarios with shared and electric cars” , som nyligen publicerats av forskare inom Mistra SAMS. Studien kom fram till att bilresandet måste minska 20-50 % per person och år, även med en hög elektrifieringstakt.
”Elektrifieringen är viktig, den tar oss framåt, men den inte heller helt oproblematisk ska vi komma ihåg,”
säger Karolina Isaksson i Agenda.
Men hur ska man komma igång med förändringen? ”Man får börja där det är lättast,” säger Karolina Isaksson. I städerna är åtgärderna mer tillgängliga att genomföra nu. Men man får inte glömma bort att förstärka de hållbara alternativen även i förorter och tätortsnära landsbygd. Det omedelbara fokus behöver vara på att minska andelen fossilbilar, konstaterar Karolina Isaksson, och pekar på exempel som Finland och Frankrike, där man har infört skrotningspremier som kan användas till att köpa elbil, elcykel eller kollektivtrafikbiljett.