Svenska transportmålet omöjligt utan minskat bilresande
Fyra tips till regeringen baserat på resultaten i en ny forskningsstudie.
Beräkningar av forskarna Hampus Berg Mårtensson, Mattias Höjer och Jonas Åkerman visar på behovet av stora och snabba förändringar i fordonsflottan. Mängden bilar behöver minska betydligt till 2030 och det är viktigt att elektrifieringen sker snabbt. Försäljningen av fossilbilar måste minska i rask takt och skrotningen av sådana bilar måste öka kraftigt.
I en debattartikel diskuterar professor Mattias Höjer, forskningsledare Jonas Åkerman och doktorand Hampus Berg hur trafikens utsläpp av växthusgaser kan stoppas och hur omställningstakten kan hållas tillräckligt hög.
Bilresor orsakar både direkta utsläpp från körning och indirekta utsläpp från produktion av bränsle, el och fordon. Om andelen elbilar ökar kraftigt, så att de direkta utsläppen minskar med 70 procent till 2030, kommer den stora produktionen av elbilar istället att öka de indirekta utsläppen. Detta leder i sin tur till att fordonsindustrin tar en allt större andel av EU:s utsläppsrätter och minskar utrymmet för annan industri.
Nödvändiga förändringar - tips till regeringen
De förändringar i bilresandet som är nödvändiga enligt de tre forskarnas resultat är omfattande. Men de varnar för att om en sådan omställning inte genomförs, kommer klimatförändringarna inom en snar framtid att tvinga fram ännu mer drastiska förändringar av människors resvanor.
Baserat på forskningsrapportens resultat ger de följande fyra rekommendationer till regeringen:
1. Minskat bilresande: Regeringen behöver ålägga Trafikverket att räkna med minskat bilresande i sina planeringsunderlag, och att utveckla metoder för att se hur dessa minskningar kan fördelas över landet.
2. Mindre batterier: Det behövs styrmedel som premierar köp av elbilar med låg energiförbrukning, vilket möjliggör mindre batterier.
3. Transporteffektiva lösningar som bildelning behöver uppmuntras. Bildelning minskar utsläppen i sig, men bidrar främst till bättre biltillgänglighet när bilägandet minskar.
4. Lösningar för personbilstrafikens klimatpåverkan behöver inkludera både de direkta utsläppen från bilkörning och de indirekta produktionsutsläppen.
Läs debattartikeln "Transportmålet omöjligt att nå utan minskat bilresande" här